The Canadian Modern Language Review
Volume 74, No. 4, November 2018
Articles
The Development of Voice Onset Time (VOT) in a Content-Based Instruction University Program by Japanese Learners of English: A Longitudinal Study
Keiko Hanzawa
This longitudinal study examined whether and to what extent the production of voice onset time (VOT) for /p/, /t/, and /k/ in English was improved in second language (L2) learners by enrolment in a content-based instruction (CBI) program at a Japanese university. Measures of VOTs were elicited at the beginning, middle, and end of the academic year and acoustically analyzed.
L’effet de la (ir)régularité verbale sur le choix de variante du futur en français L2
Stephanie Côté
La présente étude examine les tendances d’usage de différentes structures grammaticales exprimant le futur chez 10 apprenants intermédiaires du français. Elle porte précisément sur l’effet de la régularité du paradigme verbal sur le choix de variante des apprenants, le but étant de savoir si ces derniers préfèrent le futur périphrastique, surtout avec des verbes irréguliers.
What Is the Target for L2 Learners when Descriptive, Textbook, and Subjective Norms Widely Differ?
Suzie Beaulieu
One of the most complex aspects of verbal interaction to master in a second language is the use of pronouns of address. In French for nursing students, pedagogical prescriptions favour the use of vous for interactions with patients; however, corpus linguistic studies have shown that tu is increasingly used in the French diaspora and is the preferred pronoun to address elders in Western Canada. To assess whether French L2 nursing students in Western Canada should align their speech with the textbook or the local norm, a verbal guise experiment with French-speaking senior patients (N=42) was conducted.
Exploration de l’évolution des commentaires métagraphiques relatifs à l’accord du verbe en nombre chez des élèves de la fin de l’élémentaire scolarisés dans le Sud-Ouest ontarien
Joël Thibeault, Pascale Lefrançois
Cet article présente l’évolution des verbalisations qu’ont émises trois élèves de la fin de l’élémentaire dans le Sud-Ouest ontarien à la suite de la réalisation de tâches écrites sur l’accord du verbe en nombre. Les résultats montrent que les scripteurs mettent en œuvre une grande diversité de procédures cognitives pour orthographier leurs verbes et que les plus performants sont également ceux qui, par l’entremise d’une réflexion linguistique d’ordre morphosyntaxique, repèrent le mot qui partage son nombre grammatical avec le verbe à accorder.
A Planned Tutoring Experience: Exploring the Affordances on EAL Pre-Service Teachers’ Developing Knowledge Base
Caroline Payant, Andrea Mason
To become effective teachers of Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL), developing an extensive knowledge base about language and about language learning/teaching is essential. The goal of the present study was to examine the affordances of introducing a planned tutoring program during the first semester of a graduate TESOL program on PSTs’ developing knowledge base.
Productive Collocation Knowledge at Advanced CEFR Levels: Evidence from the Development of a Test for Advanced L2 French
Fanny Forsberg Lundell, Christina Lindqvist, Amanda Edmonds
The present study investigates the relationship between productive collocation knowledge and advanced levels on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) scale. More precisely, the potential progression between the B2 and C1 levels of the CEFR is studied through the development of a productive collocation test in second language (L2) French.
Focus on the Classroom / Pleins feux sur la classe
Le groupe de discussion et le suivi des pairs : un outil pour transposer le CECR à la classe de langue seconde
Marie-Élaine Lebel, Alena Barysevich, Usha Viswanathan
Le Cadre européen commun de référence pour les langues (CECR) propose un cadre théorique pour appyer les professionnels de l’enseignement des langues dans leur pratique, mais il suscite de nombreuses questions pour les enseignants qui souhaitent transposer ses concepts et principes dans la salle de classe. Cet article présente un outil pour la classe de langue seconde ou étrangère permettant de mettre en pratique la vision de l’enseignement et de l’apprentissage des langues du CECR et incorporant d’autres approches théoriques, comme l’approche par tâche d’Ellis et l’interactionnisme sociodiscursif d’Bronckart, qui complètent la vision de la perspective actionnelle.
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