NEWS: CTF-FCE Research Review | FCE-CTF Revue de la Recherche

Dear Colleagues,

Welcome to the Research Review. In this edition, you will find links to CTF/FCE’s ongoing resources and publications on COVID-19, new issues of the most relevant academic journals, and curated links to scholarly and grey literature. This edition focuses on teachers and teaching in the pandemic, privatization and standardization, technology, and social justice. We hope you enjoy the Research Review, and welcome any feedback and/or additions for the next edition in April.

Warm Regards,

Nichole Grant

Chères et chers collègues,

Bienvenue à la Revue de la recherche. Dans ce numéro, vous trouverez des liens vers les ressources et publications de la CTF/FCE sur la COVID-19, les derniers numéros des revues spécialisées les plus pertinentes, ainsi que des liens vers la littérature savante et la littérature grise. Ce numéro se concentre sur l’enseignement pendant la pandémie, la privatisation et la standardisation, la technologie, et la justice sociale. Nous espérons que la Revue vous plaira et vous invitons à nous faire part de vos commentaires et suggestions en vue du prochain numéro, qui paraîtra en avril.

Cordialement,
Nichole Grant

InfoSource (Members only / Réservé aux membres)

Responding to COVID-19

Répondre à COVID-19

Grey Literature / Littérature grise

The Black Curriculum The Black Curriculum: Black British History in the National Curriculum – Report 2021 (en anglais uniquement)

Can ELearning Network Understanding Pandemic Pedagogy: Differences Between Emergency Remote, Remote, and Online Teaching (en anglais uniquement)

CMEC and Statistics Canada / CMEC et Statistique Canada Education Indicators in Canada: An International Perspective / Indicateurs de l’éducation au Canada : une perspective internationale

CMEC Protocol for Agreements for Minority-Language Education and Second-Language Instruction (2019-20 to 2022-23) / Protocole d’entente relatif à l’enseignement dans la langue de la minorité et à l’enseignement de la langue seconde 2019-2020 à 2022-2023

CMEC Measuring up: Canadian Results of the OECD PISA 2018 Study – The Performance of Canadian 15-year-olds in Global Competence – Highlights / À la hauteur : Résultats canadiens de l’étude PISA 2018 de l’OCDE — Le rendement des jeunes de 15 ans du Canada en compétences globales — Faits saillants

CMEC Assessment Matters! How Do Canadian Youth Perceive Careers in the Trades? / L’évaluation… ça compte! Comment les jeunes du Canada perçoivent-ils les carrières dans les métiers?

EI/IE Teaching with Tech: The Role of Education Unions in Shaping the Future / Enseigner avec la technologie : le rôle des syndicats de l’éducation dans la construction de l’avenir

EI/IE Auditing Educational Equity in Light of the COVID-19 Pandemic: A Guide for Education Unions / Audit de l’équité dans l’éducation à la lumière de la pandémie de COVID-19 : Un guide pour les syndicats de l’éducation

EI/IE Forward to School: Guidance, Considerations and Resources for and from Education Unions to Inform Decision-Making in Times of Covid-19 / En marche avec l’école : Orientations, considérations et outils pour et par les syndicats de l’éducation afin d’informer la prise de décision dans le cadre de la COVID-19

EI/IE Commercialisation and privatisation in/of education in the context of Covid-19 / Marchandisation et privatisation dans et de l’éducation dans le contexte de la pandémie de COVID-19

EI/IE Covid-19 and Education: How Education Unions are Responding – Survey Report / Covid-19 et éducation : La réponse des syndicats de l’éducation — Rapport d’enquête

EI/IE A Review of Technology in Teaching and Learning (en anglais uniquement)

EI/IE (with Light for the World and ActionAid) The bedrock of inclusion: why investing in the education workforce is critical to the delivery of SDG4: Lessons from five African Countries (en anglais uniquement)

NEA All hands on deck: Guidance regarding reopening school buildings (en anglais uniquement)

NEA Voices of Leaders for Just Schools: Education Justice Through and Beyond the COVID-19 Pandemic (en anglais uniquement)

NEA Cleaning and Disinfecting in the COVID-19 Era: What Educators Need to Know (en anglais uniquement)

Statistics Canada / Statistique Canada Caring for their children: Impacts of COVID-19 on Parents / Soins des enfants : répercussions de la COVID-19 sur les parents

Statistics Canada / Statistique Canada 2021 Census Teacher’s Kit / Trousse de l’enseignant du Recensement de 2021

UNESCO Youth report 2020: Inclusion and education: All means all / Inclusion et éducation : Tous, sans exception

Scholarly Research / Littérature savante

Journals / Revues

Articles

Teaching and Teachers in the Pandemic / Enseigner pendant la pandémie

Brouillette, Marilyn, et Charlaine St-Jean. «Enseignant en temps de pandémie», Canadian Journal for New Scholars in Education / Revue canadienne des jeunes chercheur(e)s en éducation, vol. 11, no 2, (2020): p. 1-4.

Collie, Rebecca J. “COVID-19 and Teachers’ Somatic Burden, Stress, and Emotional Exhaustion: Examining the Role of Principal Leadership and Workplace Buoyancy.” AERA Open 7, no. 1 (2021): 1-15.

Haeck, Catherine, and Pierre Lefebvre. “Pandemic School Closures May Increase Inequality in Test Scores.” Canadian Public Policy / Analyse de politiques 46, no. S1 (2020): S82-S87.

Hargreaves, Andy, and Michael Fullan. “Professional capital after the pandemic: Revisiting and revising classic understandings of teachers’ work”. Journal of Professional Capital and Community 4, no. 3/4 (2020): 327-336.

Privatization and Standardization / Privatisation et standardisation

Fitzzgerald, Saira. “‘There’s only one pot of money it can come from’: A Corpus-based analysis of the International Baccalaureate in Canada’s Provinces.” Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation 43, no. 3. (2020): 862-890.

Hogan, Anna, Greg Thompson, Nicole Mocker, and Rebecca Johnson. “Anxiety state: Fears for the erosion of comprehensive schooling in Northern England and Alberta.” Compare: A Journal of Comparative and International Education (2020). DOI: 10.1080/03057925.2020.1802700

Rezai-Rashti, Goli, and Allison Segeren. “The game of accountability: Perspectives of urban school leaders on standardized testing in Ontario and British Columbia, Canada.” International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice (2020).

Teaching with Technology / Enseignement et technologie

Auphan, Pauline and Jean Ecalle. “The High Potential of Computer-based Reading Assessment.” Canadian Journal of Learning and Technology / La Revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie 46, no. 1 (2020).

Moore, Shannon D. M., Bruno De Oliveira Jayme, and Joanna Black. “Disaster Capitalism, Rampant EdTech Opportunism, and the Advancement of Online Learning in the Era of COVID19.” Critical Education 12, no. 2 (2020): 1-21.

Savard, I. «Évolution des pratiques en technologie éducative et en formation à distance : Adopter des pratiques inclusives, tant pour les enseignants que pour les apprenants», Distances et Médiations des Savoirs / Distance and Mediation of Knowledge, (2020).

Social Justice / Justice sociale

Benson, Tracey A., Spencer Salas, and Bobbi Siefert. “Irreconcilable Differences: Black Teachers’ Lives and K-12 Schools.” The Urban Review (2020).

Shirley, Dennis. “Beyond well-being: The Quest for Wholeness and Purpose in Education.” ECNU Review of Education 3, no. 3 (2020): 542-555.

Xenofontos, Constantinos, Sally Fraser, Andrea Priestley, and Mark Priestly. “Mathematics Teachers and Social Justice: A Systemic Review of Empirical Studies.” Oxford Review of Education (2020): 1-17.

Contributions are encouraged / Nous vous encourageons à y contribuer!

Nichole Grant
ngrant@ctf-fce.ca